Bedragare förfalskade Lisas körkort, och tecknade sedan abonnemang och köpte varor på kredit i Lisas namn. Hon upptäckte brottet då butikspersonal slog larm. Sedan upptäckten har hon själv spenderat många timmar på telefonsamtal för att övertyga företag om att hon inte är den som köpt varorna.
Den svaga punkten i detta fall är butikernas betalsystem, där de endast registrerar personnumret och inte körkortets referensnummer. Detta är något som skulle kunna förbättras i butikernas hantering av id-handlingar. Enligt Stockholms bedrägerirotel säger att även legitimationerna kan förbättras. Detta är ett arbeta som påbörjats av Polisen tillsammans med branschen.
Myndigheterna (polisen) informerar om att om man drabbas, skall personen ifråga ringa runt till kreditupplysningsföretagen och spärra personnumret samt bestrida varje köp som genomförts. Det resulterar alltså i mycket arbete för den drabbade och det finns inget sammanhållet system för att spärra ett personnummer. Att spärra sitt personnummer innebär även problem för den drabbade då personnumret är spärrat även för denne.
Bildkälla: korkortet.com |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar